Kerstavond in Swaziland 🇸🇿

24 december 2022 - Lobamba, Swaziland

Vandaag zijn we aangekomen in Swaziland. We passeerden de grens om Zuid-Afrika te verlaten. Even wat stempels in de paspoorten en we mochten door naar de volgende stop. Swaziland in. Auto uit, en naar immigration, weer stempels in de paspoorten en nu door naar het volgende loket. Payments; we zullen het maar tol noemen 😂. Het was niet zoveel en we konden nu het land tenminste in.

Wat opviel: veel mensen die lopend de grens overgaan. Alles gaat rustig en men blijft vrolijk. De grenswacht bedankte ons dat we zijn land bezochten. Net over de grens vond ik het bijzonder armoedig. Geen plek om stil te staan. Maar verder landinwaarts zag het er al beter uit.

Bij de lodge ingecheckt en in een gezellig restaurantje vlakbij hebben we lekker geluncht. Hierna zijn we op zoek geweest naar de lokale markt, die we eerst niet zagen. Op de terugweg wel, maar dat bleek een fruit en groentemarkt te zijn, niet waar wij interesse in hebben. Ook was het zo’n plek waar je eigenlijk van weet, niet uitstappen. Dus door naar de volgende stop; cultural village with real dansing.

Dit was erg leuk om mee te maken. Hierna kregen we nog een rondleiding door een kraal zoals deze vroeger werd gebruikt.

In de avond lekker gegeten in het restaurant op de lodge. Het valt trouwens ook op dat ze op dit deel van de aarde enorme grote porties serveren.

Wat over kerstavond: die hebben ze hier niet. Kerst hoort niet bij hun tradities. Her en der zie je wat versiering en sommige personeelsleden lopen met een kerstmuts op. Maar dit is uitsluitend voor de toeristen.

Nu lekker slapen. Morgen vroeg op, want we hebben een lange reis voor de boeg. Truste😴

Wakker worden in de jungle (want daar staat onze lodge)!! Nou, dat is geen pretje, wat een kakofonie aan geluiden: vogels, dieren en vooral de insecten begroeten zeer enthousiast de ochtend, en allemaal tegelijk. 🙉🙉