Kleine reisdag

30 december 2022 - Oudshoorn, Nederland

Gisteren zijn we naar Oudshoorn gereden. Dit dorp staat bekend om zijn struisvogelfarms. De producten van deze beesten zijn heel divers. Van de veren worden plumeaus gemaakt, de eieren worden beschilderd en het vlees wordt gegeten. Oh ja, van de huid worden tasjes en dergelijke gemaakt. Omdat we ooit al op een struisvogelfarm zijn geweest, besloten we naar een dierentuin te gaan. Deze dierentuin neemt alleen dieren op die niet meer terug het wild in kunnen. Bijvoorbeeld omdat ze waren aangereden. Je kon er ook cheeta’s aaien. De cheeta’s worden door mensen opgevoed, waardoor ze niet gevaarlijk zijn, ze worden dus niet verdoofd. Ik wilde het wel, maar vond het toch niet oké, dus heb ik het niet gedaan. Wel een leuke rondleiding gedaan met goede uitleg over hoe we echt anders met de natuur om moeten gaan.

Weer in de auto en hop naar de lodge om in te checken. Ook dit was weer een hele mooie lodge. Ze leiden daar locals op die in de horeca willen beginnen, een mooi streven. Na het avondeten, weer terug naar de kamer, want om 22 uur ging de elektriciteit uit.

Daar over gesproken: Zuid-Afrika heeft een energieprobleem. Dit lossen ze op door gebieden aan te wijzen, die op bepaalde uren geen elektriciteit krijgen. Uiteraard rouleert dit, maar iedereen is of een paar uur overdag of in de nacht (of beiden) de klos. Daarom worden de verhalen en foto’s ook onregelmatig geplaatst. Extra uitdaging is ook dat niet overal de WiFi even goed is. Dan kan ik het verhaal wel plaatsen, maar niet de foto’s, laat staan een video.